Koleją do Szwecji!

A gdyby tak można było przedostać się do Szwecji bez użycia promu, na przykład za pomocą kolei? Perspektywa ta wydaje się z pewnością równie szalona co niemożliwa, a jednak już wkrótce może ona okazać się rzeczywistością. Ruszyły wstępne koncepcje nad budową najdłuższego na świecie podmorskiego tunelu.

Podmorski kolejowy tunel miałby połączyć niemieckie miasto Stralsund ze szwedzkim Malmoe, co umożliwiłoby szybkie i sprawne przeprawianie się przez Bałtyk kolei szybkobieżnej. Jeżeli inwestycja ta doszłaby do skutku tunel miałby długość ponad 100 kilometrów i byłby najdłuższym podmorskim tunelem na świecie.

Inwestycja okazała się na tyle interesująca i ciekawa, że oprócz Szwecji i Niemców budową zainteresowała się także Norwegia. Konstrukcja tunelu miałaby być oparta na zatopionej pod dnem Morza Bałtyckiego konstrukcji. W przypadku budowy Eurotunelu zastosowano metodę wwiertów pod dnem morza. Tym razem konstrukcja byłaby bardziej nowoczesna. Niestety także i o wiele droższa. Koszt całej inwestycji szacuje się wstępnie na 12 miliardów euro, a więc jest to przedsięwzięcie na niespotykaną skalę.

Pomysł budowy podmorskiego tunelu jest zdecydowanie nowatorskim i zarazem bardzo przydatnym rozwiązaniem oszczędzającym mnóstwo czasu a także i pieniędzy. Jednak idea ta ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Tunel stanowiłby bowiem zagrożenie dla połączeń promowych i mostowych zarówno niemieckich jak i polskich. Wiele linii promowych z pewnością liczyłoby ogromne straty aż w końcu musiałyby ogłosić bankructwo. Z drugiej jednak strony połączenie kolejowe ze Szwecją otworzyłoby ten kraj na zdecydowanie większą liczbę turystów i usprawniłoby przepływ dóbr pomiędzy państwami.

Norwedzy wyrazili ponadto chęć stworzenia wielkiej transkontynentalnej linii kolejowej, która swym zasięgiem obejmowałaby Oslo, Göteborg, Sztokholm, Kopenhagę, Pragę, Berlin, Monachium i Wenecję. Inwestycja ta wymagać będzie bez wątpienia ogromnego kapitału i wielu inwestorów, jest jednak piękną ideą, którą warto byłoby w przyszłości wcielić w życie. Na razie jednak koncepcja utknęła w fazie projektowej a jej efektów będziemy mogli się spodziewać dopiero za kilkadziesiąt lat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>